Aktualności

Jak założyć sklep internetowy? Poradnik krok po kroku 

13 lutego 2023

Prowadzenie własnej działalności online staje się coraz bardziej popularne. Wiele osób przyciąga wizja niezależności, podejmowania samodzielnych decyzji i bycia swoim własnym szefem. Te istotne kwestie bardzo podnoszą atrakcyjność prowadzenia tego typu działalności. Wiele osób jest gotowych do stawienia czoła temu wyzwaniu, jednak pierwsze pytanie, jakie pojawia się w ich głowie to: jak właściwie założyć sklep internetowy? Wbrew pozorom to nie musi być trudne – poniżej zamieszczamy przydatny poradnik, który z pewnością rozwieje wiele wątpliwości. 

 

1. Opracowanie biznesplanu

Dobry pomysł na biznes jest kluczowy w przypadku założenia sklepu internetowego, zwłaszcza gdy chcemy, aby odniósł sukces i wyróżniał się na tle konkurencji. Sam pomysł to jednak nie wszystko. Potrzebny jest przygotowany przynajmniej wstępny biznesplan, który uwzględni takie kwestie jak:

  • branżę i rodzaj sprzedawanych produktów,
  • inwestycje i budżet przeznaczony na rozwój sklepu,
  • grupę docelową, do której skierowane będą produkty oraz ich zapotrzebowanie na rynku,
  • formę promocji i reklamy,
  • logistykę,
  • konkurencję,
  • najważniejsze cele i czas ich realizacji.

Aby zwiększyć prawdopodobieństwo sukcesu, warto zwrócić się do zaufanej osoby i przedstawić jej opracowany  plan biznesu oraz wykonać analizy strategiczne (na przykład analizę SWOT). 

2. Stworzenie własnej marki

Własny brand w dziedzinie e-commerce jest bardzo ważny – chwytliwa nazwa, czytelny logotyp oraz stworzenie zaangażowanej społeczności z pewnością pomogą w wybiciu się produktów. Nie jest to jednak łatwe zadanie i wymaga wielokierunkowego podejścia – pozytywny wizerunek firmy musi być budowany od podstaw, a dotarcie do grupy docelowej może zająć trochę czasu.

3. Wybór odpowiedniej platformy internetowej

Wybór platformy do prowadzenia sklepu internetowego zależy od kilku kwestii, na przykład wielkości e-sklepu, asortymentu oraz stopnia zaawansowania narzędzi. Inne platformy i oprogramowanie (umożliwiającego sprzedaż, obsługę zamówień oraz realizację płatności) mogą być przydatne dla małego sklepu, a inne w przypadku dużego przedsiębiorstwa. Podejmując decyzję, należy wziąć pod uwagę przede wszystkim, swoje indywidualne potrzeby i konieczne rozwiązania, które pozwolą na prowadzenie e-sklepu sprawnie i z sukcesem, a do tego w planowanym budżecie. 

4. Wybór domeny (adresu) i hosting

Kolejnym ważnym zadaniem jest wybór domeny i hostingu sklepu internetowego. Nazwa domeny powinna od początku być przemyślana i związana z nazwą sklepu, aby potencjalni zainteresowani mogli z łatwością ją zapamiętać i wpisać w wyszukiwarkę. Z kolei hosting zależy od wielkości sklepu. Szeroki wybór firm zajmujących się hostingiem pozwala na wybór dogodnej opcji, spełniającej wszystkie potrzeby e-sklepu. Istotną kwestią jest także wygląd strony, który powinien być czytelny oraz intuicyjny – użytkownicy bez problemu powinni trafić na pożądane podstrony. 

5. Gospodarka magazynowa

Prowadząc sklep online, należy zintegrować go z magazynem, aby ilość produktów na stanie odpowiadała ilości dostępnych na stronie produktów.

6. Wybór metod płatności

Tworzenie sklepu internetowego wymaga wyboru metod płatności, za pomocą których klient będzie mógł zapłacić za zakup produktu. Warto zwrócić uwagę na wysokość kosztów i prowizji danej metody, konieczne jest także zadbanie o bezpieczeństwo transakcji. 

7. Realizacja zamówień

Klienci bardzo doceniają szybkie realizacje zamówień, dzięki którym mogą otrzymywać wysyłki w ciągu kilku dni. Dobra organizacja wysyłkowa to kluczowa kwestia, na którą zwracają uwagę potencjalni konsumenci. Aby mogła przebiegać sprawnie i bezproblemowo, można zdecydować się na automatyzację tego procesu. 

8. Podjęcie działań marketingowych

Sklep może wyróżniać się na tle konkurencji piękną szatą graficzną strony, ciekawą ofertą czy innymi funkcjonalnymi narzędziami, jednak niewiele one zdziałają bez wdrożenia odpowiednich działań marketingowych, zapewniających ruch na stronie oraz trafienie do jak największej grupy osób. Ważne jest odpowiednie pozycjonowanie strony, a także właściwe opisanie kategorii i poszczególnych produktów oraz prowadzenie kampanii promocyjnych. Do działań reklamowych można użyć powszechnie dostępnych narzędzi – na przykład postów sponsorowanych na Facebooku czy Instagramie. 

Czy zakładając sklep online, trzeba zarejestrować działalność?

Prowadzenie sklepu online nie wiąże się z koniecznością rejestracji działalności gospodarczej w CEIDG. Niemniej osoby decydujące się na ten krok powinny wiedzieć, że podstawowym PKD dla sklepu internetowego jest 47.91. Z — czyli sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. Prowadzenie działalności zarejestrowanej wymaga wyboru odpowiedniej formy opodatkowania oraz zajęcia się wszelkimi koniecznymi formalnościami – prowadzeniem księgowości, odprowadzania podatków czy składek do ZUS-u.

W przypadku działalności nierejestrowanej należy pamiętać, że maksymalny limit przychodów w 2023 roku wynosi 1745zł/mc (pierwsze półrocze) i 1800zł/mc (drugie półrocze). Jej prowadzenie nie zwalnia jednak z rozliczania się z urzędem skarbowym. Nie wolno zapominać, że sprzedaż niektórych produktów (na przykład objętych akcyzą) wymaga zarejestrowania przedsiębiorcy jako czynnego płatnika VAT.

4Lucky