Aktualności

Co to jest marketing szeptany? Przedstawiamy definicję i przykłady

13 lutego 2023

Marketing to szeroka dziedzina działań podejmowanych w celu promocji różnego rodzaju usług i produktów, w której wyróżnia się wiele form i gałęzi – jedną z nich jest tzw. marketing szeptany. Stanowi on narzędzie o wciąż rosnącej popularności, które jest coraz chętniej stosowane w celu zainteresowania potencjalnych klientów. 

Marketing szeptany – definicja

Marketing szeptany (ang. buzz marketing, whisper marketing) to forma marketingu obejmująca działania podejmowane w celu wzbudzenia zainteresowania u konsumentów danym produktem, usługą lub całą marką. Tworzenie pozytywnych skojarzeń i dobre rekomendacje pozwalają na wzmocnienie ich wizerunku oraz zbudowanie silnej pozycji na rynku – im więcej o danej marce się mówi (jej ideach, produktach, promocjach), tym większe prawdopodobieństwo, że klient dokona zakupów. Kluczowymi cechami buzz marketing jest bezpośredni kontakt z potencjalnym klientem – nawiązanie z nim interakcji oraz przekazywanie informacji o danej marce (jej charakteru, zalet, przymiotów) w sposób naturalny, niebędący reklamą. 

Rodzaje marketingu szeptanego i przykłady

Evangelist marketing

Polega na wywołaniu u odbiorcy poczucia więzi. Pozytywne skojarzenia emocjonalne pozwalają na szybkie zbudowanie społeczności, która darzy markę tak dużym zaufaniem, że dobrowolnie przedstawia i poleca jej produkty innym. 

Przykład:  firma Apple – użytkownicy ich sprzętów są głęboko przekonani o ich wartości i pozostają im wierni. 

Marketing wirusowy

Przekazywanie materiałów o marce i jej produktach w taki sposób, aby inni sami chcieli je rozpowszechniać.

Przykład: reklama Snicersa z wykorzystaniem chwytliwego hasła „Głodny nie jesteś sobą”.

Trendsetting

Promowanie marki przez konkretną osobę, tzw. ambasadora marki, która  ma kreować trendy na dany produkt czy usługę. Zwykle taką osobą jest ktoś popularny i lubiany, mający swoją społeczność. Z trendsettingiem związany jest także brand blogging – umieszczanie wpisów  na bloga o konkretnych produktach lub marce. 

Przykładem są znane influencerki publikujące w social mediach. 

Community marketing

To strategia angażowania odbiorców w aktywną rozmowę z potencjalnym klientem. Przykładem są różnego rodzaju fora internetowe poświęcone konkretnemu przedmiotowi zainteresowania. 

Product seeding

Polega na dostarczaniu produktów marki znanym osobom mającym własną społeczność w celu ich zaprezentowania i przekazania swojej opinii. 

Przykładem są influencerzy, którzy otrzymują paczki PR od różnego rodzaju marek, na przykład odzieżowych czy kosmetycznych. 

Cause marketing

Obejmuje współpracę między firmą nastawioną na zysk a organizacją non-profit, która ma zapewnić obopólne korzyści. Może odnosić się także kampanii społecznych lub charytatywnych prowadzonych przez marki, które chcą zbudować pozytywny wizerunek. Przykład: firma Danone zainicjowała bardzo popularny program Podziel się posiłkiem.

Casual marketing

Obejmuje działania promujące, które przedstawiają:

  • promocję marki na tle edukacyjnym lub promującym jakąś branżę,
  • dwie równorzędne marki, które promują się poprzez komunikację tej drugiej,
  • dwie nierównorzędne marki – do kampanii rozpoznawalnej marki można podpiąć inną, mniej znaną. 

Przykład: zorganizowanie konkursu, aby promować prowadzenie aktywnego trybu życia oraz w sposób pośredni markę CCC. 

 

4Lucky